Korvataanko paras hyvällä?

12 vuotta sitä on jo väännetty, sotea, eikä tulosta näy. Pääministeri syyttää eduskuntaa ja eduskunta hallitusta. Ulkopuolisen seuraajan on vaikea sanoa, kumpi on oikeassa. Mutta sen voi todeta, ettei hyvältä näytä demokratian toimivuuden kannalta. Jossakin takkuaa.

Henkilökohtaisesti olen koko ajan kysynyt, mistä perimmiltään on kysymys. Parannetaanko terveyspalveluja? Vai ajetaanko kahden suureen kompromissia, lehmänkaupaksikin nimitettyä, kuin käärmettä pyssyyn. Joskus viime kesänä kirjoitin omista tunnoistani kesäpaikkakuntani aviisiin. Länsi-Savoon mielipidekirjoituksen, jossa koskettelin asiaa viimeksi mainitulta kannalta. Lehmänkauppa se on, ja eikö siitä olisi hyvä luopua, vielä hyvän sään aikana.

Samaa olen ajatellut taloudellisesta näkökulmastakin. Kun liikeyritys valmistelee suurta investointia, se laatii laskelman, jonka toisena ainesosana ovat arvioidut kustannukset ja toisena rahoitusrakenne. Ero on sitten plussaa tai miinusta, ja jos viimeksimainittua, hankkeesta yleensä luovutaan. Tällaista laskelmaa en soten osalta ole havainnut. Yksi kertoo 3 miljarduín säästöistä ja toinen jopa vastaavansuuruisista miinuksista. Ota siinä sitten kantaa.

Jos eivät kustannuserät ole vielä selkeästi eriteltyjä, ei ole  lopullisesti selvillä tulopuolen rakennekaan. Nyt valtion pussista. Sittemmmin ehkä oma maakuntavero, kolmas veroporras nykyisen kahden lisäksi. Tasaverona kunnallisveron tapaan vaiko progressiivisena kuten valtion tuloverokin? Taloudelliset vaikutukset ja rasituksen sekä tulonjakautumisen painopisteet – ei näistäkään ole tietoa. Viedäänkö siis päättäjiämme, eduskuntaa, kuin pässiä narusta? Ajetaanko sitä kompromissia, lehmänkauppaa, laskelmista tietämättä? Maakunnat kepulle, valinnanvapaus ovia yksityisille terveysfirmoille kokoomuksen avulla avaten  ja veronmaksajien kukkarolla käyden kokoomukselle?

Ja sitten oleellisimpaan. Nyt valmistui iso kansainvälinen tutkimus terveydenhuollon tasosta ja kustannuksista maailman keskeisissä maissa. Suomelle ykkössija. Me olemme paras ja meillä toimivuus halvinta. Erinomaista! Mutta tämäkö sitten halutaan korvata sotella, jonka tuloksista emme etukäteen tiedä emmekä kustannuksistakaan. Haloo, päättäjät! Olisiko vakavan harkinnan paikka? Mihin maakuntia oikein tarvitaan – paitsi uusia virka- ja luottamuspaikkoja synnyttämään? Valinnanvapaus puolestaan synnytetään nostamalla yksityislääkärikäynnistä maksettavaa kelakorvausta tuntuvasti sen sijaan että nyt puhutaan vain sen poistosta! Eli: ollaanko parasta korvaamassa hyvällä – tai sellaiseksi kuvaillulla!

raimoilaskivi
Kokoomus Helsinki

Ylipormestari, dosentti emeritus Raimo Ilaskivi (s. 1928) on tehnyt pitkän uran kansainvälisenä ja kansallisena vaikuttajana. Valmistuttuaan hän toimi 1950-1970-luvuilla erilaisissa pankkimaailman johtotehtävissä, mm. Suomen Pankkiyhdistyksen, Suomen Teollisuuspankki Oy:n (nyk. Nordean kiinnitysluottopankki) ja Helsingin Arvopaperipörssin toimitusjohtajana. Ilaskivi on ollut kansanedustajana sekä ryhmän puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja vv.1962-75, Euroopan parlamentin jäsen 1996–1999, Helsingin kaupunginjohtaja 1979–1991 ja kokoomuksen presidenttiehdokas vuonna 1994.
Ilaskivi väitteli tohtoriksi vuonna 1958. Aiheena oli Valtiontalouden automaattinen vastavaikutus suhdanteiden vaihtelussa. Seuraava tieteellinen ns dosenttipätevyysteos käsitteli Suomen Pankin rahapolitiikkaa. Hän toimikin kansantaloustieteen dosenttina Helsingin Yliopistossa kahdenkymmenen vuoden ajan. Eläkkeelle siirryttyään han on ollut kansainvälisen, ekumeenisen, Afrikan Paavin ja Alexandrian patriarkan suojeleman Konstantinus Suuren Ritarikunnan (Ordo Sancti Constantini Magni) kansleri ja viimeksi varasuurmestari vuoteen 2022 saakka.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu